InformaTIoN Technology

توسعه علم کام‍یوتر و دانستنیها و به کار ګیری آن در زندګی

InformaTIoN Technology

توسعه علم کام‍یوتر و دانستنیها و به کار ګیری آن در زندګی

مقدمه ای بر SCSI:

SCSI مخفف Small Computer Systems Interface است ، خیلی عمومی نمی باشد  اما در عوض جانشین سریعتری برای IDE است . از مزایای SCSI این است که تنها controller ها از یک IRQ استفاده می کنند در حالیکه دیگر دستگاه های متصل شده به SCSI از IRQ استفاده نمی کنند.

] IRQ : مخفف interrupt request  که به یک سخت افزار امکان می دهد با پروسسور در ارتباط باشند[

 

دستگاه های SCSI در سرور ها و ایستگاه های کاری پر سرعت بسیار معمول هستند . دستگاه های SCSI ، مانند هارد درایو و CD-ROM ، به کنترلر SCSI یا به صورت داخلی (Internal) یا به صورت خارجی (External)  متصل می شوند و چندین دستگاه می توانند در یک زنجیره ، پیکر بندی شوند . دستگاه های داخلی (internal) برای اتصال از یک کانکتور 68-پین کابل نواری (ribbon cable)‌ استفاده می کنند که شبیه همانی است که دستگاه های IDE استفاده می کنند . این بسیار مهم است که هنگام نصب یک دستگاه SCSI ، جهت ِ درست ِ پین را بدانید ، اشتباه در این امر می تواند که دستگاه SCSI یا کارت کنترلر SCSI را خراب کند . دستگاه های خارجی از طریق کارت SCSI ، از پشت کامپیوتر به کنترل کننده SCSI متصل می شوند . 

در حقیقت برای این که باس ِ SCSI درست کار کند ، آخرین دستگاه از زنجیره ی SCSI باید Terminator یا خاتمه دهنده باشد . بعضی از دستگاه های SCSI به صورت خود-پایان ده یا self-terminating هستند ، در حالیکه بقیه برای خاتمه دادن یا بستن زنجیره ی SCSI ، از یک jumper یا ثبات (registor) که به انتهای کابل یا دستگاه زده می شود استفاده می کنند . هر دستگاه در زنجیره ی SCSI باید SCSI ID خودش را که شامل کنترل کننده اش می باشد دریافت کند . این ID می تواند بر روی دستگاه های SCSI بوسیله ی jumper ها ، dip switch ها یا شماره گیر ها (dials) تنظیم شود .] DIP : مخفف Dual In-line Package است به معنی وسیله ای که  بر روی آن یک مدار مجتمع نصب می شود .[ شما باید از سازنده ی دستگاه خویش در مورد روش درست به دست آوردن ID‌ کمک بگیرید .  استاندارد های جدید SCSI اکنون تا 16 دستگاه را پشتیبانی می کنند . بر روی کنترل کننده از قبل ID برای 7 دستگاه تنظیم شده است . ID برای هارد دیسک ِبوت (bootable hard drive) باید معمولاً 0 (صفر) تنظیم شود که از این جهت کوچکترین در لیست باشد و اولین برای دسترسی . کنترل کننده های SCSI با BIOS خودشان هستند که امکانات پیکربندی را فراهم می نمایند .

بعد از سالها ، انواع استانداردهای SCSI با سرعت های بیشتر به وجود آمده است . جدول زیر جزییات استاندارد های مختلف SCSI را نشان می دهد :

Standard

Bus Speed (MBps)

Bus Width

Devices Supported

SCSI-1

5

8

8

Fast SCSI

10

8

8

Fast Wide SCSI

20

16

16

Ultra SCSI

20

8

8

Wide Ultra SCSI

40

16

16

Ultra2 SCSI

40

8

8

Wide Ultra2 SCSI

80

16

16

Ultra3 SCSI
(Ultra 160)

160

16

16

Ultra320

320

16

16

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد