InformaTIoN Technology

توسعه علم کام‍یوتر و دانستنیها و به کار ګیری آن در زندګی

InformaTIoN Technology

توسعه علم کام‍یوتر و دانستنیها و به کار ګیری آن در زندګی

Stream چیست ؟

اگر با کامپیوتر و به خصوص اینترنت سروکار داشته باشید به احتمال زیاد لغت Stream به گوشتان خورده است. اگر هم نخورده است نگران نباشید خوب الان دیگر آن را شنیده اید. تا به حال به این موضوع دقت کرده اید که برای گوش کردن یک فایل mp3 آن را روی کامپیوتر یا mp3player خود کپی میکنید و سپس آن را پخش میکنید. اما هنگامی که به رادیوی اینترنتی گوش میکنید مجبور نیستید که اول تمام رادیو را روی کامپیوتر خود کپی کنید و سپس آن را گوش کنید. اطلاعات همان طور که به کامپیوتر شما میرسند فورا اجرا میشوند. این باعث میشود که شما بتوانید به صورت آنلاین صوت و ویدئو را تماشا کنید. به این کار Streaming میگویند.

Stream در لغت به معنای جریان - رود و جاری شدن است. و در کاربرد تکنولوژی به جریان دائم اطلاعات از یک مکان به مکان دیگر گفته میشود. مانند خیلی از لغات دیگر برای لغت Stream معادل فارسی وجود ندارد. از این روش برای پخش مستقیم اطلاعات مانند مثال هایی که زده شد استفاده میشود. کاربرد دیگر Stream جلوگیری از کپی کردن اطلاعات است. برای مثال اگر اینترنت پر سرعت داشته باشید میتوانید با پرداخت چند دلار بسیاری از فیلم های سینمایی روز را از طریق وب سایتشان به صورت آنلاین نگاه کنید. اما چون اطلاعات به صورت Stream برای شما ارسال میشوند نمیتوانید آنها را کپی و ضبط کنید. ( البته این همیشه صادق نیست )
چرا این لغت را در اینجا توضیح داده ایم ؟ دستگاه های پخش کننده ی صوتی و تصویری زیادی از Stream برای پخش صوت و تصویر استفاده میکنند و ممکن است که با این لغت زیاد برخورد کنید. برای مثال تلویزیونی که قادر است یک فیلم را به صورت بی سیم و با Stream از کامپیوتر شما دریافت کند و آنرا پخش کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد