InformaTIoN Technology

توسعه علم کام‍یوتر و دانستنیها و به کار ګیری آن در زندګی

InformaTIoN Technology

توسعه علم کام‍یوتر و دانستنیها و به کار ګیری آن در زندګی

معرفی نرم افزارهای تعمیر و عیب یابی هارد دیسک

شاید تابحال با مشکلات عجیب و غریبی برخورد کرده باشید ، یکی از دلایل این مشکلات ، می تواند مشکل سکتور خراب و یا همان Bad Sector باشد . شاید شما از این واژه اطلاعی نداشته باشید ، پس در ابتدا به تعریف مختصری از بد سکتور می پردازیم.

هارد به قطعات بسیار کوچکی بنام سکتور تقسیم می شود.وظیفه این سکتورها ذخیره ی اطلاعات می باشد. حال ممکن است بدلیل فرمت زیاد هارد ، ضربه ی فیزیکی ، وجود برخی از ویروس ها و فایلهای مخرب و … برخی از سکتور های هارد آسیب ببینند ، که در این صورت به این حالت بدسکتور گفته می شود . در صورتی که سکتوری خراب شود دیگر اطلاعات درون آن نگه داری نمی شوند و حتماً می دانید که همین موضوع باعث از دست دادن اطلاعات و مشکلات بسیار دیگری می شود. بد سکتور به دو شکل سخت افزاری و نرم افزاری وجود دارد ، در صورتی که ایراد سخت افزاری باشد دیگر تقریباً امکان تعمیر وجود ندارد و تنها کاری که می توان کرد پوشاندن سکتور های خراب برای غیر فعال کردن آنها می باشد. اما در در بسیار از موارد ایراد نرم افزاری است و بنابراین بوسیله ی برنامه های گوناگون تعمیرگر هارد (hard disk repair)  قادر خواهیم بود تا این مشکل را برطرف کنیم.

در این مطلب به معرفی چندین برنامه ی گوناگون در زمینه تعمیر ایرادات هارد دیسک می پردازیم.

HDD Regenerator نام برنامه ای است که با آن قادر خواهید بود مشکلات سکتور خراب ویندوز خود را شناسایی و رفع کنید . بوسیله ی این نرم افزار یک سی دی و یا فلاپی بوت را ساخته و از بوت رایانه خود مشغول به شناسایی ایرادات هارد خود می شوید ، محیط  کاری این برنامه ساده است ولی در عین حال برنامه ای قدرتمند می باشد. از جمله  ویژگی های اصلی این برنامه می توان موار زیر را نام برد:

* یافتن سکتور های خراب فیزیکی موجود بروی سطح هارد دیسک
* توانایی تعمیر سکتورهای خراب فیزیکی (ایرادات مغناطیسی) موجود بروی سطح هارد دیسک
* قابلیت سازگاری با سیستم فایلهای
Fat و NTFS و …. و حتی هاردهای فرمت نشده
* توانایی ساختن سی دی یا فلاپی بوت برای اجرا شدن در هنگام بوت سیستم بطور خودکار

Norton Disk Doctor یا همان NDD از قدیمی ترین نرم افزارها رفع مشکلات بدسکتور می باشد و حتماً دوستانی که از گذشته با کامپیوتر کار می کردند ، به یاد دارند که چگونه این نرم افزار ما را در رفع سکتور های خراب مخصوصاً فلاپی دیسک ها یاری و کمک می کرد. محیط این برنامه نیز بسیار ساده هست و براحتی کار کردن با این نرم افزار را فرا خواهید گرفت . البته این نرم افزار قبلاً زیر مجموعه ی Norton Utilities بوده است ولی هم اکنون زیر مجموعه ی System Works می باشد . در تعریف این نرم افزار از سایت Symantec می خوانیم که :

* این نرم افزار در مقابل از دست دادن اطلاعات  به شما کمک می کند و بوسیله ی چک کردن جداول ذخیره ، جداول فایلهای اختصاصی ،  بررسی دایرکتوری و انجام تستهای آنالیز سطوح حساس و مهم ، از درستی و صحت هارد شما مطمئن می شود. این نرم افزار قادر خواهد بود تا به طور خودکار روش های مختلفی را برای تعمیر هارد شما را بکار گیرد.

PowerMax نرم افزاری است که برای تشخیص صحت خواندن و نوشتن هاردهای مکستور (Maxtor) ساخته شده است. تست هایی که توسط این برنامه بروی هارد شما انجام می شود ، بی عیب بدون هارد شما را مشخص می کند. PowerMax برنامه ای موثر برای هادرهای IDE و هاردهایی با ظرفیت بالاتر از ۵۰۰ مگابایت به بالا می باشد. به هر حال این نرم افزار تایید شده ی شرکت Maxtor می باشد و از آنجایی که هاردهای ما بیشتر از نوع Maxtor هست ، مطمئناً استفاده از این نرم افزار برای رفع عیب های هارد هایمان مفید خواهد بود. بعد از نصب ، این نرم افزار از شما یک فلاپی دیسک می خواهد تا یک فلاپی بوت را برای نرم افزار بررسی هارد در همان بوت سیستم ایجاد کند.

SeaTools نام یک نرم افزار دیگر است که هم اکنون نیز سایت Maxtor آنرا برای رفع ایرادات هارد به شما معرفی می کند . این نرم افزار به دو صورت وجود دارد ، یکی برای کار در هنگام بوت و دیگری برنامه ای سازگار با ویندوز . این برنامه از هارد شما تست های همچون S.M.A.R.T Check ، Drive self Test و Generic Test را می گیرد ، البته من به شخصه در این برنامه یافتن و رفع بد سکتور هارد را ندیدم ولی مطمئناً HDD Test های انجام شده توسط این برنامه شما را در یافتن ایرادات هاردتان کمک خواهد کرد. البته توجه کنید که نسخه سازگار با لینکوس هم برای این برنامه موجود می باشد.

در ادامه برنامه های دیگری را به صورت تیتروار برای رفع ایرادات هاردتان معرفی خواهیم کرد.

برای دانلود برنامه های معرفی شده به ادامه مطلب مراجعه کنید.————————
برنامه ی
HDD Regenerator
دانلود (حجم : ۲.۲ مگابایت)
کرک
—————————-
برنامه ی
Norton Disk Doctor :  این برنامه زیر مجموعه ی SystemWorks شرکت Symantec می باشد که حجمی حدود ۹۲ مگابایت را دارد ولی شما می توانید نسخه ی Portable این نرم افزار که تنها شامل Norton Disk Doctor می شود را دانلود کنید.
دانلود برنامه ی SystemWorks 2007
(حجم : ۹۲ مگابایت)
دانلود نسخه ی قابل حمل NDD 2007 (حجم : ۱.۷ مگابایت )
—————————
برنامه ی
PowerMax:
دانلود (حجم:۱ مگابایت)
————————–
برنامه ی
SeaTools
دانلود نسخه مخصوص Dos
دانلود نسخه مخصوص ویندوز
دانلود نسخه مخصوص لینوکس————————

سایر برنامه های موجود در این زمینه :
(برای دانلود هر کدام از این برنامه ها بروی تیتر آن کلیک کنید.)
۱-
Flobo Floppy Disk Repair 1.5 (رایگان)
۲- Disk Repair Software 10.x
3- Flobo HDDBadSectorRepair 1.5
4- Atrise Find Bad Information 1.0.0
5- Salvation HDD Sector Repairer 2.0 (رایگان)
۶- Flobo Hard Disk Repair 1.5
7- DiskPatch Partition Repair 2
8- Seagate HDD Repairer (For Barracuda 7200.7) 7.0 (رایگان)
۹- Ariolic Disk Scanner 1.2 (رایگان)
۱۰- EaseUs Disk Copy 2.0 (رایگان)
۱۱-Maxtor Firmware Repair (CD-ROM Version) 2.0
12-HDD Sacn and Repair Program 3.0 (رایگان) 


 

 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد