InformaTIoN Technology

توسعه علم کام‍یوتر و دانستنیها و به کار ګیری آن در زندګی

InformaTIoN Technology

توسعه علم کام‍یوتر و دانستنیها و به کار ګیری آن در زندګی

آموزش فرانت پیج 2003 مقدماتی

فرانت پیج (Front Page)

برنامه فرانت پیج (Front Page) یکی از برنامه های قدرتمند در زمینه طراحی وب است که توسط شرکت مایکروسافت تولید شده است. متداول ترین نسخه از این نرم افزار FrontPage 2003 است که بصورت یک CD جداگانه همراه آفیس 2003 فروخته میشود. این مقاله با هدف آشنایی علاقه مندان به این برنامه نوشته شده است تا شما را با محیط و قابلیت های این برنامه آشنا کند.

آشنایی با محیط فرانت پیج

برای آغاز کار٬ با باز کردن این برنامه با محیطی آشنا می شوید که دارای منوهای مختلف و کاربردهای مختلف هستند . هنگامی که برای اولین بار پنجره این برنامه باز می شود در My Document کاربری شما فایلی به نام My Web Sites ایجاد می گردد که محلی است برای ذخیره کردن صفحات طراحی شده توسط برنامه.

برای شروع کار به منوی File رفته و New را بزنید. یک پنجره در چارچوب برنامه با نام New باز می شود که توسط آن می توانید تنظیمات مربوطه را برای صفحه وب سایت خود انجام دهید.بعد از کلیک کردن بر روی پارامتر New می توانید پنجره باز شده را مشاهده کنید.(در سمت راست برنامه بصورت یک ستون با چند دکمه بر روی آن)

منوهای موجود در ستون New :

(Blank Page)

این گزینه برای ایجاد یک صفحه خالی است که می توان در آن شروع به طراحی وب کرد.

(Text File)

این گزینه تنها در قالب برنامه ی Notepad عمل می کند و فایل هایی با فرمت Txt. ایجاد می کند.

(From Existing Page)

این گزینه به منظور استفاده از صفحات وب ذخیره شده یا طراحی شده است.

(More Page Templates)

از این منو می توانید برای استفاده از قالب های طراحی شده برای ساخت گالری عکس٬بخش نظرات سایت و ... استفاده کرد. همچنین یک قسمت دیگر از این منو مربوط به بخش Frame می باشد که شما می توانید متناسب با کاری که انجام می دهید فریم هایی را در وب سایت خود به کار ببرید که به عنوان عضو ثابت صفحه شما در آید به این معنی که با تعبیه یک فریم این اجازه به شما داده می شود تا صفحه ای که در فریم طراحی کردید در تمامی صفحات سایت در جای خود ثابت با قی بماند و تنها فریمی که مورد نظر شما است صفحه وب را نمایش دهد.

(One Page Web Site)

با استفاده از این گزینه می توانید با تنظیماتی که پس فشردن این دکمه انجام می دهید به یک صفحه وب پیش ساخته دست پیدا کنید که فقط می بایست جاهایی را که تعبیه شده با مطالب٬ عکس یا هر چیز دیگر مورد نظر پر نمایید.

(SharePoint Team Site)

این منو بیشتر برای تشکیل یک گروه طراحی برای به اشتراک گذاشتن تقویم و ... است که بیشتر توسط طراحان حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرد.

(Web Package Solutions)

این منو که دو گزینه مجزا را در خود جای داده است مدل های پیش ساخته ای برای سایت های خبری و وبلاگ را دارا می باشد.


طراحی وب با فرانت پیج

کار با جدول ها در فرانت پیج

از جمله کارهایی که برای طراحی یک وب سایت ساده انجام می گیرد می توان به ساخت یک جدول و قرار دادن تعدادی عکس در آن به همراه متن اشاره کرد که برای انجام این کار می بایست ابتدا یک صفحهBlank انتخاب کنید، سپس به منوی Table>Insert رفته و با کلیک کردن بر روی Table با پنجره ای رو به رو شوید که مربوط به تنظیمات جدول مورد نظر شماست. بعد از انجام تنظیمات مورد نظر در مورد تعداد سطر ها و ... با کلیک بر روی دکمه Ok قادر خواهید بود تا جدول مورد نظر خود را در صفحه Blank که در ابتدا انتخاب کرده بودید ببینید. بعد از ایجاد جدول برای قرار دادن یک عکس در جدول به منوی Insert>Picture>From File… رفته و با انتخاب عکس آن را در جدول خود مشاهده کنید.


کار با لینکها در فرانت پیج

Hyperlink یک پیوند است که بین یک مولفه مانند یک متن ٬ تصویر یا هر چیز دیگری ایجاد می شود و شما با استفاده از این گزینه، صفحات وب سایت خود را به یکدیگر متصل می نمایید. البته این تنها به این معنا نیست که شما فقط می توانید صفحات ذخیره شده در کامپیوتر خود را به یکدیگر پیوند دهید. بلکه شما می توانید به سایت های دیگر نیز لینک (پیوند) دهید.

طریقه کار

در ابتدا با باز کردن یک عکس یا تایپ یک متن آن را Highlight کنید تا بتوانید کار مورد نظر را روی آن انجام دهید. بعد از Highlight کردن متن یا تصویر مورد نظر به منوی Insert>Hyperlink رفته و با پنجره ای روبرو می شوید که می توانید صفحه مورد نظر را که در کامپیوتر شما ذخیره شده است انتخاب کنید یا در پایین پنجره در قسمت Address سایت مورد نظر خود را تایپ کنید. بعد از انجام اینکار شما قادر خواهید بود تا با کلیک کردن بر روی دکمه Preview سایت خود را مشاهده کنید که با کلیک کردن بر روی پارامتر مورد نظر خود صفحه دلخواهی که از قبل به آن لینک داده اید نمایش داده شود.(برای سایت هایی که در کامپیوتر شما ذخیره نشده اند می بایست کامپیوتر شما به اینترنت اتصال داشته باشد.)

Interactive Button

مایکروسافت فرانت پیج برای سهولت در کار کاربران نظر به ایجاد یک بخش به نام Interactive Button کرده است که کاربران با مراجعه به منوی Insert>Interactive Button می توانند به آن دست یابند. در این قسمت یکسری دکمه های از پیش ساخته شده وجود دارد که بسیار متنوع می باشند. با انتخاب یکی از دکمه های مورد نظر همانند قسمت قبل (Hyperlink) آدرس صفحه ای که می خواهید به آن لینک دهید را تایپ یا انتخاب می کنید. در ضمن یکسری تنظیمات در قالب فونت و یا اندازه و رنگ دکمه وجود دارد که با مراجعه به زیر شاخه های این پنجره قادر خواهید بود که به آن ها دست پیدا کنید.

لینک دادن به یک قسمت خاص از عکس

در یکی دیگر از شاخه های مبحث Hyperlink میخواهیم به لینک دادن به یک قسمت خاص از یک عکس بپردازیم.برای این کار ابتدا یک عکس را که نحوه انتخاب آن در قسمت های قبل آمده بود انتخاب می کنید. بعد از آن به منوی View>Toolbar رفته و از این قسمت تولبار Pictures را انتخاب کنید بعد از انجام این کار با کلیک بر روی عکس مستطیل یا دایره موجود بر روی پنجره Pictures قادر خواهید بود تا یکی از اشکال نام برده را بکشید. اما شما می بایست این شکل را در محدوده ای که می خواهید بر روی عکس لینک دهید بکشید. بلافاصله بعد از اینکه آن شکل را رسم کردید پنجره Hyperlink نمایش داده می شود که می توانید آدرس مورد نظر را تایپ یا انتخاب کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد